Skip to main content

Login for students

Login for employees

Mgr. Pavel Brebera, Ph.D.

User picture
  • Teaching
  • Professional profile
  • Publications
  • Projects

Teaching

JC/AB201 (2024) G - CV -
JC/AB211 (2024) - - CV -
JC/DKADU (2024) G PR - -
JC/DKADV (2024) G PR - -
JC/DKADW (2024) G - - -
JC/DKADX (2024) G - - -
JC/DPADU (2024) G - - -
JC/DPADV (2024) G - CV -
JC/DPADW (2024) G - - -
JC/DPADX (2024) G - - -
JC/EPAEE (2024) - - CV -
JC/IDAIV (2024) G - - -
JC/IDAIW (2024) G - - -

Timetable

21. 11. 2024
13:00-15:00DA / 02009JCDPADV18
27. 11. 2024
14:00-16:00EA / 02023JCEPAEE20
16:00-18:00DA / 04003JCDPADV20
28. 11. 2024
08:00-10:00EB / 01017JCEPAEE20
10:00-12:00DB / 01002JCAB2018
13:00-15:00DA / 02009JCDPADV18

Dates

Education and academic qualifications

Rok
2010
Rok
2000
Rok
1996

Job overview

Od (rok)
2010
Od (rok)
2009
Do (rok)
2010
Od (rok)
2002
Do (rok)
2009
Od (rok)
1997
Do (rok)
2002
Od (rok)
1996
Do (rok)
1997

Publications

BREBERA, P. - BEZDÍČKOVÁ, Z. The Potential of Blended ESP Assignments in the Age of AI-generated Students´ Language Production. In INTED2024 : proceedings. Madrid: International Association of Technology, Education and Development (IATED), 2024. s. 1365-1370 s. ISBN 978-84-09-59215-9.
BREBERA, P. - BEZDÍČKOVÁ, Z. Online Discussion Forum Tasks in ESP Courses: Space for Development of Intralinguistic Mediation Skills. In Education and New Developments 2023. Volume I. Lisabon: InScience Press, 2023. s. 262-266 s. ISBN 978-989-35-1063-6.
BREBERA, P. - BEZDÍČKOVÁ, Z. Jazykový a oborově zaměřený vzdělávací obsah v kurzech odborné angličtiny: komplementarita či fúze?. In Aplikované jazyky v univerzitnom kontexte IX.. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2022. s. 33-43 s. ISBN 978-80-228-3334-9.
BREBERA, P. Microlearning Formats: “Spicing up” the Distance Teaching Modes during the Lockdown Period. In INTED 2021 : proceedings. Madrid: International Association of Technology, Education and Development (IATED), 2021. s. 1487-1493 s. ISBN 978-84-09-27666-0.
BREBERA, P. Czech Curricular Reform in the Rear-View Mirror: The Case of Foreign Language Learning. In Education and New Developments 2020. Lisabon: InScience Press, 2020. s. 48-52 s. ISBN 978-989-54-8152-1.
BREBERA, P. - BEZDÍČKOVÁ, Z. Developing the Students´ ESP Skills through the Moodle Tasks and the Related Follow-up Assignments. In FORLANG. Cudzie jazyky v akademickom prostredí. Košice: Technická univerzita v Košiciach, 2019. s. 31-36 s. ISBN 978-80-553-3398-4.
BREBERA, P. - BEZDÍČKOVÁ, Z. Supporting Blended Learning in ESP Courses: Switching Between “Online”, “Offline” and “Onstage”. In Proceedings of the 18th European Conference on e-Learning. ECEL 2019. Reading: Academic Conferences and Publishing International, 2019. s. 93-101 s. ISBN 978-1-912764-42-6.
BREBERA, P. Instagram and LinkedIn at the University: Two Language Learning Scenarios in ESP Courses. In Proceedings of the 6th European Conference on Social Media. ECSM 2019. Reading: Academic Conferences and Publishing International, 2019. s. 52-57 s. ISBN 978-1-912764-23-5.
BREBERA, P. New Contexts of Foreign Language Learning at the University: Microlearning and Social Networks. In Education and New Developments 2018. Lisabon: InScience Press, 2018. s. 179-183 s. ISBN 978-989-99864-8-0.
BREBERA, P. Instagram jako součást kurzů odborného anglického jazyka realizovaných s využitím LMS Moodle. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2018. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018. s. 9-14 s. ISBN 978-80-7435-718-3.
BREBERA, P. Formal, Informal and Non-Formal Language Learning Contexts for the University Students. In Proceedings of the 17th European Conference on e-Learning. ECEL 2018. Reading: Academic Conferences and Publishing International, 2018. s. 54-59 s. ISBN 978-1-912764-08-2.
BREBERA, P. Microlearning in Foreign Language Courses: a Threat or a Promise?. In Proceedings of the 16th European Conference on e-Learning. ECEL 2017. Reading: Academic Conferences and Publishing International, 2017. s. 85-93 s. ISBN 978-1-911218-60-9.
BREBERA, P. Microlearning as an Integral Part of English Language Courses in Higher Education. In FORLANG : cudzie jazyky v akademickom prostredí. Košice: Technická univerzita v Košiciach, 2017. s. 8-14 s. ISBN 978-80-553-2843-0.
BREBERA, P. Ways of Enriching Foreign Language Courses at the University: Digital Badges and Mobile Learning. In INTED2016 Proceedings. Madrid: International Association of Technology, Education and Development (IATED), 2016. s. 6729-6737 s. ISBN 978-84-608-5617-7.
BREBERA, P. Využití prvků podporujících aspekty soutěživosti s cílem rozvoje jazykové kompetence studentů v eLearningových a blended kurzech anglického jazyka. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2016. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016. s. 8-13 s. ISBN 978-80-7435-657-5.
BREBERA, P. - POSPÍŠILOVÁ, L. Badging in Language Learning: A Step beyond Gamification. In DisCo 2015: From Analog Education to Digital Education. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2015. s. 15-24 s. ISBN 978-80-86302-47-8.
BREBERA, P. - POSPÍŠILOVÁ, L. Využití "Badges" v kurzech odborného anglického jazyka v LMS Moodle. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2014. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. s. 8-13 s. ISBN 978-80-7435-481-6.
BREBERA, P. - POSPÍŠILOVÁ, L. Digitální odznaky: prostředek podpory procesů hodnocení ve výuce cizích jazyků. In UNICOM 2014. Sborník příspěvků z konference. Conference Proceedings. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014. s. 17-22 s. ISBN 978-80-7395-862-6.
BREBERA, P. - POSPÍŠILOVÁ, L. Digital Badges as an Organisational Principle of the Language Course. In Conference Proceedings: ICT for Language Learning. 7th edition. Florence: Libreriauniversitaria.it, 2014. s. 167-172 s. ISBN 978-88-6292-548-8.
BREBERA, P. - TMEJOVÁ, J. Možnosti využívání databanky testových položek z anglického jazyka v celouniverzitním kontextu. In UNICOM 2014. Sborník příspěvků z konference. Conference Proceedings. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014. s. 23-27 s. ISBN 978-80-7395-862-6.
BREBERA, P. Standardisation of Foreign Language Teaching in Higher Education: Intentions and Reality. In ICERI 2013. 6th International Conference of Education, Research and Innovation. Conference Proceedings. Madrid: International Association of Technology, Education and Development (IATED), 2013. s. 39-46 s. ISBN 978-84-616-3847-5.
BREBERA, P. Možnosti využívání ICT v rámci výuky odborného cizího jazyka. In Mobile learning ako nástroj skvalitňovania vzdelávania. Trenčín: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne, 2012. s. 28-32 s. ISBN 978-80-8075-568-3.
BREBERA, P. - HLOUŠKOVÁ, J. Applying principles of CLIL to ESP in higher education. In Teaching approaches to CLIL / Propuestas docentes en AICLE. Pamplona: Universidad de Navarra, 2012. s. 27-36 s. ISBN 978-84-8081-339-6.
BREBERA, P. - HLOUŠKOVÁ, J. Searching for Bridges between Formal and Informal Language Education. In Proceedings of the IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in the Digital Age (CELDA 2012). Lisbon: IADIS Press, 2012. s. 274-277 s. ISBN 978-989-8533-12-8.
HLOUŠKOVÁ, J. - BREBERA, P. English for Specific Purposes or English for Life? Reflecting the Needs and Measuring the Achievement. In 5th International Scientific Conference. Theory for Practice in the Education of Contemporary Society. Scientific Articles and Conference Proceedings. Riga: Rigas Pedagogijas un izglitibas vadibas akademija, 2010. s. 115-119 s. ISBN 978-9934-8060-5-6.
BREBERA, P. - POSPÍŠILOVÁ, L. Linking English to Chemistry: e-stories of the students of the Faculty of Chemical Technology. In English in Today's Science World. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2010. s. 11-17 s. ISBN 978-80-223-2854-8.
BREBERA, P. - ŠEBEK, J. Challenges of Teaching English to Business Students. In FORLANG 09. Košice: Technická univerzita v Košiciach, 2009. s. 34-39 s. ISBN 978-80-553-0325-3.
BREBERA, P. The Challenge of Becoming a Learning Teacher: Some Notes on Change Agency in Czech Educational Context The Learning Teacher Journal, 2008, vol. 2, no. 1, s. 3-18. ISSN: 1654-0344.
KOSTKOVÁ, K. - BREBERA, P. K možnostem zkoumání profesní kompetence učitele cizích jazyků v některých jejích doménách. In Metodologické problémy výzkumu a diagnostiky didaktických znalostí obsahu. 1. vyd. Brno: PAIDO, 2008. 14 s. ISBN: 978-80-7315-165-2.
BREBERA, P. Daltonský plán jako příležitost k učení: prostředek rozvoje klíčových kompetencí žáka základní školy, prostředek rozvoje profesní kompetence studentů učitelství Dalton International Magazine, 2007, vol. 2007, no. 1, s. 9-14.
OTRUBČÁK, P. - BREBERA, P. Analýza nástrojů regionálního marketingu pro zlepšení podmínek podnikání výrobních firem ve vybraných oblastech Zlínského regionu Sociálno-ekonomická revue, 2007, vol. 5, no. 1, s. 103-111. ISSN: 1336-3727.
PÍŠOVÁ, M. - BREBERA, P. K procesům utváření didaktických znalostí obsahu v raných fázích učitelské dráhy. In Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: PAIDO, 2007. 16 s. ISBN: 978-80-7315-139-3.
ČERNÁ, M. - BREBERA, P. Pedagogická praxe jako příležitost pro zkušenostní učení v oblasti e-learningu. In Pedagogická prax: súčasnosť a perspektívy.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2007. s. 31-38 s. ISBN 978-80-8094-145-1.
BREBERA, P. - MOŠKVAN, V. Profesní portfolio za hranicemi přípravného vzdělávání učitelů. In Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. s. 69-74 s. ISBN 978-80-7395-024-8.
BREBERA, P. - ČERNÁ, M. - KOSTKOVÁ, K. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů: výsledky empirického šetření. In Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. s. 57-68 s. ISBN 978-80-7395-024-8.
BREBERA, P. - ČERNÁ, M. - KOSTKOVÁ, K. - PÍŠOVÁ, M. Bachelor/Magister Scheme in ELTE. In New Trends in Educating Future Teachers of English III. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. s. 21-28 s. ISBN 978-80-244-1851-3.
BREBERA, P. - KOSTKOVÁ, K. Budoucí učitel jako tvůrce vzdělávacího programu: vzdělávací program jako tvůrce budoucího učitele. In Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula. Brno: Masarykova univerzita, 2007. s. 25-34 s. ISBN 978-80-7315-153-9.
BREBERA, P. Boloňský proces a jeho reflexe v přípravném vzdělávání učitelů Pedagogika, 2006, no. 3, s. 258-265. ISSN: 0031-3815.
BREBERA, P. Dalton plan at the University of Pardubice - teacher's view and the students' view [Daltonský plán na Univerzitě Pardubice - pohled vyučujícího a pohled studentů] Dalton International Magazine, 2006, no. 1, s. 18-21.
PÍŠOVÁ, M. - BREBERA, P. Chapter 7: Addressing Professional Competence. In A Vision of European Teaching and Learning. Perspectives on the new role of the teacher. Karlstad, Sweden: The Learning Teacher Network, 2006. 26 s. ISBN: 91-975204-3-8.
BREBERA, P. Klinický rok: využití dlouhodobé pedagogické praxe studentů učitelství jako forma přípravy na tvorbu ŠVP. In Jak koncipovat profesní přípravu studentů v souladu s požadavky nového kurikulárního dokumentu RVP ZV a s požadavky na tvorbu ŠVP? Sborník příspěvků z pracovního semináře ze dne 8. února 2006 (CD-ROM). Brno: Brno, Katedra pedagogiky PedF MU, 2006. s. nestránkováno s. ISBN N.
BREBERA, P. - ČERNÁ, M. Pre-service teacher education at Faculty of Humanities of University of Pardubice and some possibilities of its cooperation with Dalton schools Dalton International Magazine, 2005, no. 1, s. 27-30.
BREBERA, P. Koncept pedagogické inovace v českém a anglickém diskurzu Scientific Papers of the University of Pardubice, Series C, Faculty of Humanities, 2005, no. 10, s. 117-126. ISSN: 1211-6629.
BREBERA, P. - ČERNÁ, M. - PÍŠOVÁ, M. Practice in Teacher Training (Chapter 12). In Learning for the Future. Dimensions of the new role of the teacher. Karlstad, Sweden: The Learning Teacher Network, 2005. 8 s. ISBN: 91-975204-2-X.
BREBERA, P. Klinická zkušenost jako prostředek rozvoje profesní kompetence studentů učitelství v oblasti projektování kurikula. In Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů III.. Olomouc: VOTOBIA, 2005. s. 28-31 s. ISBN 80-7220-246-4.
BREBERA, P. Příprava studentů učitelství na tvorbu ŠVP ? možnosti a meze. In Proměny pedagogiky. Mezinárodní vědecká konference ČPdS. Praha: Univerzita Karlova, 2005. s. 271-277 s. ISBN 80-7290-226-1.
PÍŠOVÁ, M. - BREBERA, P. Diversity in ELTE? (Pros and Cons of Structured Study Programmes). In New trends in educating future teachers of English. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. s. 74-78 s. ISBN 80-244-1249-7.
BREBERA, P. Towards Key Competencies: Cultural Aspects of English Language Teaching in Main Curricular Documents. In Cultural Studies at the Turn of the Millennium. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. s. 7-20 s. ISBN 80-7194-816-0.
BREBERA, P. Student učitelství a zkušenost stávky Pedagogická orientace, 2004, no. 3, s. 9. ISSN: 1211-4669.
PÍŠOVÁ, M. - BREBERA, P. - LITEROVÁ, A. - SOCHOVÁ, K. - PETRŽILKOVÁ, V. Novice Teacher: Pre-conference report. In Learning Together. 4th International and 8th National ATECR Conference. Proceedings. Pardubice: ATECR, 2004. s. 13-23 s. ISBN 80-7194-724-5.
BREBERA, P. Příprava učitele na tvorbu školních vzdělávacích programů. In Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů II.. Olomouc: Votobia, 2004. s. 8-12 s. ISBN 80-7220-201-4.
BREBERA, P. Predictive Validity of the Entrance Exams into the University Programmes in English. In Learning Together. 4th International and 8th National ATECR Conference. Proceedings. Pardubice: ATECR, 2004. s. 99-105 s. ISBN 80-7194-724-5.
BREBERA, P. Přítomnost "civilkářů" a "trestanců" na základní škole. In Klima současné školy. Sborník příspěvků z 11. konference ČPdS. Brno: KONVOJ, 2003. s. 242-251 s. ISBN 80-7302-064-5.
BREBERA, P. Role kurzu Úvod do pedagogického výzkumu ve studijním programu oboru Učitelství anglického jazyka na FHS Univerzity Pardubice. In Studijní programy pro učitelství cizích jazyků na druhém stupni základních škol u nás a v zahraničí. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. s. 35-39 s. ISBN 80-244-0656-X.

Projects

Distanční vzdělávání jako nástroj rozvoje vysokých škol
01.01.21 - 31.12.21
Programme: Centralized devolopment projects
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator

Individual mobility - Study visits for education and vocational training specialists
01.09.13 - 28.02.14
Programme: Transversial Programme
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator

Innovative and integrated concept of language training towards quality assurance, excellence and internationalization (Unicom)
01.01.12 - 31.12.14
Programme: Operational Programme Education for Competitiveness
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator

Individual mobility - Study visits for education and vocational training specialists
01.03.11 - 30.06.11
Programme: Transversial Programme
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator


01.03.07 - 30.11.07
Programme: Priority No. 1
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator


01.01.07 - 31.12.07
Programme: HEDF - F5 b)
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator


01.03.06 - 30.11.06
Programme: Internal grants - Faculty of Arts and Philosophy
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator


01.02.06 - 31.12.06
Programme: Priority No. 1
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator


01.01.05 - 31.12.05
Programme: Priority No. 4
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator